Palvelut

Lean Six Sigma ja prosessien kehittäminen

Asiakasvaateet tiukkenevat edelleen ja nytkin ollaan jo puun ja kuoren välissä. Reklamaatioita paukkuu ja sisäiset prosessit piiputtavat. Jatkuva parantaminen on hiipunut hyvän startin jälkeen. Prosessien kyvykkyys ei ihan yllä 6 sigman tasolle. Mikä neuvoksi?

Voisiko Leanistä olla apua? Kyllä vaan! Ensin tarvitaan toimintaa tukeva, asiakaslähtöinen strategia johon nojata. Strategian pohjalta lähdetään virtaustehokkuutta parantamaan. Erilaisten työkalujen avulla lisäarvoa tuottavan toiminnan osuutta lähdetään nostamaan: prosessi-/arvovirtakuvaukset (value stream mapping), 7 hukkaa ja niiden vähentäminen, 5S. Mitä muuta tarvitaan kun hyvin virtaavat ja resurssitehokkaat prosessit? Prosessien ohjaaminen vaikeutuu hajonnan kasvaessa. Pitää siis tunnistaa hajonta ja sen mahdolliset lähteet. Hajonnan pienentyessä kaikki muuttuu helpommaksi ja asiakkaat tyytyväisemmiksi. 6 sigma työkaluista ja Minitab ohjelmistosta on kovasti hyötyä hajonnan pienentämisessä.

Mutta pelkillä työkaluilla ei päästä hyvään lopputulokseen. Organisaatiolla pitää olla selkeä päämäärä jotta kaikki voivat tehdä töitä sinne päästäkseen. Usein läpimurtoprojektien rinnalla kulkee jatkuvan parantamisen tie. Pienin askelin mutta kaikki samaan, yhdessä sovittuun suuntaan. Tällöin ajan saatossa pienistä asioista tuleekin suuria asioita.

Parhaaseen lopputulokseen päästään valitsemalla juuri oikeat työkalut ja menetelmät. Jos siis olet kiinnostunut koulutuksesta tai liiketoiminnan kehittämiseen tähtäävästä projektista, ota yhteyttä. Kartoitamme yhdessä nykytilan, määrittelemme tahtotilan ja rakennamme ohjelman jossa nämä kaksi asiaa kohtaavat. Kahta täysin samanlaista toimintaympäristöä ei ole joten räätälöity ratkaisu on yleensä kaikista paras. Yleensä projektiin liittyy avainhenkilöiden/-ryhmien kouluttamista ja oppien ottamista käyttöön. 

Tyypillisiä koulutuspaketteja:

  • Lean Six Sigma Green Belt / Black Belt (yhteistyössä Laatukeskus Excellence Finlandin kanssa, avoin tai organisaatiokohtainen)
  • Lean valmennuksia eri toimialoille ja eri näkökohdista tarkasteltuna (sekä lyhyitä, ytimekkäitä perusluentoja että pidempiä valmennuksia).
  • Juurisyyanalyysejä (5 x miksi, kalanruotomatriisi, FMEA).
  • Mittausjärjestelmien analysointia (MSA).
  • Prosessien kuvaamista (mukaan lukien arvovirtakuvaukset) ja tavoitteiden määrittämistä.
  • Erilaisia yksittäisiä työkaluja: 7 hukkaa, 5S, arvovirtakuvaus (VSM), kalanruotomatriisi, FMEA, Gage R&R, SMED, Kaizen, Hoshin kanri, Regressioanalyysi, DoE ja SPC.
  • Johtoryhmän avainhenkilöiden koulutus jonka avulla johdat tehokkaasti organisaatiossasi olevia osaajia (Champion).
  • Jatkuvan parantamisen (Kaizen) juurruttaminen organisaatioon.
  • Johtamisjärjestelmien arviointia (Inspecta Sertifiointi Oy)
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja jatketaan keskustelua yhdessä!